Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Ondervindt u problemen bij het zelfstandig wonen? Lukt het niet om mee te doen in de maatschappij door uw beperking?  Dan kunt u terecht bij uw gemeente. Zij zijn verplicht voorzieningen en ondersteuning aan te bieden. Het uitgangspunt van de Wmo is ‘wat kunt u zelf nog doen, en waar heeft u hulp bij nodig?’.

  • 39590153_m
  • 47991013 - disabled child and a wheelchair with care assistant
  • 49849981 - blind woman and a guide dog

De gemeente moet voorzieningen treffen waardoor mensen:

  • een huishouden kunnen voeren;
  • zich kunnen verplaatsen in en om hun huis;
  • zich lokaal kunnen verplaatsen (met vervoermiddel);
  • andere mensen kunnen ontmoeten en een sociaal leven kunnen opbouwen.

Voorbeelden van hulp en voorzieningen die onder de Wmo vallen zijn:

  • Huishoudelijke hulp;
    zoals hulp bij het opruimen, schoonmaken en ramen zemen.
  • Aanpassingen in de woning;
    bijvoorbeeld een traplift of een verhoogd toilet.
  • Vervoer in de regio;
    voor mensen die slecht ter been zijn en niet met het openbaar vervoer kunnen reizen.
  • Rolstoel;
    een rolstoel krijgt u via de Wmo als u deze voor langere tijd nodig heeft. Voor hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik, kunt u contact opnemen met de thuiszorgwinkel, het thuiszorg-uitleenmagazijn of uw zorgverzekeraar.
  • Maaltijdverzorging;
    ook wel warme maaltijdvoorziening of tafeltje- dekje genoemd.
  • Verhuiskostenvergoeding;
    deze krijgt u als u door uw handicap naar een aangepaste woning moet verhuizen.

Gemeenten bepalen zelf hoe de uitvoering van de Wmo wordt geregeld. De gemeente Berkelland heeft gekozen om te werken met Voormekaar-teams. 

  • Wanneer u als burger van Berkelland aanspraak wil maken op de Wmo, kunt u contact op nemen met het Voormekaar-team uit uw dorpskern.  U kunt  bij hen terecht met vragen over gezondheid, opvoeding, financiële problemen, mantelzorg en eenzaamheid. De teams zijn samengesteld uit professionals die expertise hebben op het gebied van zorg en welzijn.

    Wilt u contact opnemen met een Voormekaar-team?
    De teams zijn iedere werkdag van 08.00-17.00 uur bereikbaar.

    Beltrum:tel: 0545 – 25 03 00
    Borculo, Haarlo, Geesteren en Gelselaar:tel: 0545 – 25 03 01
    Eibergen, Rekken:tel: 0545 – 25 03 02
    Neede, Rietmolentel: 0545 – 25 03 03
    Ruurlo:tel: 0545 – 25 03 04

    Voor meer informatie verwijzen wij u naar: www.voormekaar.net

  • Een medewerker van het Voormekaar-team komt bij u thuis om samen met u, en eventueel meer personen uit uw omgeving, een gesprek te voeren over uw ondersteuningsvraag. Tijdens het gesprek wordt de tijd genomen om antwoorden te vinden op vragen als:

    • Wat is uw vraag, wat is het probleem, waar liggen uw behoeften?
    • Wat kunt u nog zelf?
    • Hoe is uw financiële situatie?
    • Wat kunnen mensen om u heen voor u doen? Zoals familie, vrienden, buren en vrijwilligers.
    • Zijn er dingen georganiseerd in uw buurt, waar u iets aan kunt hebben, zoals een boodschappen- of vervoersdienst, was- en strijkservice of een maaltijd-aan-huis service?
    • Welke behoefte blijft er over, waarbij de professionals u kunnen ondersteunen? En hoe?

    Waar hulp nodig is, bepaalt de gemeente of, en hoeveel hulp iemand krijgt. De zorg wordt aangepast op wat u wel kunt en niet kunt.
    Klik hier voor meer info over het keukentafelgesprek.

  • Naar school gaan, werken, zelfstandig wonen, gezondheid en sporten kosten vaak meer energie en doorzettingsvermogen wanneer u een beperking heeft. Een steuntje in de rug kan dan meer dan welkom zijn. Hiervoor kunt u cliëntondersteuning aanvragen.

    Wat is cliëntondersteuning?
    Cliëntondersteuning bestaat uit informatie, advies en kortdurende ondersteuning op alle leefgebieden en richt zich op het versterken van uw zelfredzaamheid en participatie. Cliëntondersteuning is er voor iedere burger en is onafhankelijk en gratis.  Heeft u bijvoorbeeld hulp nodig bij het keukentafelgesprek? Dan kunt u gebruik maken van cliëntondersteuning. Uw belang is daarbij altijd het uitgangspunt.

    Wat doet een onafhankelijke cliëntondersteuner?

    • Beantwoordt en verheldert uw vragen rondom zorg, onderwijs, welzijn, wonen, schuldhulpverlening of werk en inkomen (Wmo, jeugdwet en participatiewet).
    • Geeft advies over de zorg en ondersteuning die u nodig heeft.
    • Bemiddelt en overlegt met instanties in uw belang.
    • Helpt bij klachten, bezwaar of beroep.

    Werkwijze
    Als inwoner van gemeente Berkelland kunt u voor onafhankelijke cliëntondersteuning terecht bij MEE Oost-Gelderland. Voor meer informatie over de werkwijze verwijzen wij u naar www.mee-oost.nl. U kunt ook contact opnemen per telefoon 0314 – 34 42 24 of per e-mail 

Back to Top

Selecteer tekst voor de spreekfunctie